پایگاه اطلاع‌رسانی

شناسنامه محتوا

ایران کد،پیوند دهنده عناصر تولید و مصرف کالا در کشور

شعار از توليد به مصرف را گاه گاه در كوچه و برزن اين سرزمين شنيده‌ايم. ندايی است كه باعث مي‌گردد نگاه مصرف‌كننده را به سمت خود كشيده و اطمينان خاطر از حذف واسطه‌ها در چشمانش متبلور گردد. راهی برای دستيابی بهتر و آسانتر به کالای مورد نظر و البته با هزينه ای کمتر. اين مورد سطحي‌ترين و عامي‌ترين تصوري است كه از شعار مزبور مي‌توان برداشت نمود. اين شعار داراي دو جنبه مختلف و يا به عبارتي دو عنصر حياتي و اصلي است.

 طرف اول، توليدكننده (عرضه‌كننده) كالا بوده كه جايگاه مهمي در اين تبادل دارد. كالاي توليدي وي در يك چرخه تجاري و بازرگاني وارد گرديده و قرار است با عمل فروش حيات وي تضمين گردد. اين مهم نيازمند بستر لازمي است كه بتواند نقش زندگي و پويايي را بازي نموده و توليدكننده را در پيشبرد عمليات ياري دهد.
طرف دوم اين معامله، مصرف‌كننده كالا كه نيازمند است و براي مرتفع كردن احتياجات خود وارد بازي گرديده است. نقش مهمي كه با دست يافتن به كالاي مورد نظر و منتخب وي وارد مرحله مربوطه مي‌گردد.
نقشهاي مختلفي كه در اين گفتار براي توليدكننده و مصرف‌كننده تعريف گشت نقشهاي مستقل اين دو عنصر است. در واقع بجز نقشهاي مستقل اين دو عنصر، نقشهاي اثربخش و متعاملي نيز مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد. توليدكننده با عرضه كالاي خود علاوه بر حفظ حيات خود، حيات مصرف‌كننده را رهبري مي‌نمايد و در مقابل مصرف‌كننده با خريد كالاي مورد نظر پويايي طرف مقابل را باعث مي‌گردد. ساليان زيادي است كه تعامل اين دو عنصر در بسترهاي مختلف تعريف مي‌شود. استفاده از ظرفيت‌هاي متنوع چرخه كسب و كار اين طرق را تعريف و به عناصر تحميل كرده است. بازار تجاري، فروشگاه، ميادين عرضه، صنوف عرضه، واسطه‌هاي مختلف، دفاتر فروش و بازرگاني و غيره مهمترين ابزاري هستند كه در پيوند توليد و مصرف نقش داشته‌اند؛ اما آيا اين که موجوديت‌ها توانسته‌اند اين پيوند را به شكل كامل و جامع برقرار نمايند عنوان سؤالي است كه باعث مي‌گردد صاحبان فكر همواره در تكاپوي كشف راهكاري در جهت بهبود رابطه مذكور و استخراج راه حلي در جهت توسعه همكاري عرصه های مختلف صنعت و تجارت باشند.
در چرخه سنتي حاكم بر عمليات عرضه كالاي كشور اين نكته ثابت گرديده كه تاكنون نه توليدكنندگان توانسته‌اند كالاي خود را به همگان بشناسانند و هم مصرف‌كنندگان نتوانسته‌اند همواره كالاي مورد توجه خود را در قواره كامل با حق مقايسه و انتخاب تأمين نمايند. در اين گير و دار متوليان زنجيره صنعت و تجارت (چه دولتي چه خصوصي) هم نتوانسته‌اند اطلاعات لازم عناصر حاكم بر اين زنجيره را به شكل جامع استحصال نمايند.
با اين ضعف هيچگاه اطلاعات و آمار لازم براي تصميم‌گيري‌ها و سياستگزاري مرتبط در اختيار متوليان قرار نگرفته است. امروز هيچ سازمان و هيچ ارگاني از كشور نمي‌تواند اين ادعا را داشته باشد كه آمار دقيق و به‌روزي از عرضه‌كنندگان كالا و به تبع آن اطلاعات آماري از ميزان مصرف كالاهاي كشور در اختيار دارد. عدم پوشش اطلاعاتي ظرفيت‌ توليدي و در مقابل ميزان مصرف كشور در حوزه های مختلف کالا باعث مي‌گردد آمار و اطلاعات اقتصادي كشور همواره با تخمين‌هاي سطحي و با حدود بالا و پايين نجومی در دسترس قرار گيرد.
نظامي كه در حال حاضر وزارت بازرگاني تحت عنوان ايران كد به تصويب هيأت محترم وزيران دولت رسانده است مي‌خواهد حلقه واسط بين توليد و مصرف كشور را تعريف و تمامي عناصر مرتبط را از منافع و عوايد خود منتفع نمايد.
امروزه بسياري از وارداتي كه در كشور صورت مي‌گيرد به دليل عدم شناخت ظرفيت‌هاي توليدي كشور است. يعني كالاي مورد نظر در كشور ساخته مي‌شود و يا مي‌تواند توليد شود ولي به دليل عدم شناخت فضاي عرضه به راحتي از خارج وارد كشور مي‌گردد. آيا درمورد يك كالاي خاص فكر مي‌كنيد فقط ظرفيت توليد كشور هماني است كه در فروشگاههاي زنجيره‌اي و يا در بيلبوردهاي سطح شهر و يا در تيزرهاي تلويزيوني مشاهده مي‌گردد. بسياري از توليدكنندگان به دليل عدم توان در تبليغات وسيع و پردامنه در كشور يا در حد كمتر از توان توليد مي‌نمايند و يا به تعطيلي مي‌رسند.
مصرف‌كننده نيز فضايي غير از فروشگاههاي بزرگ و اثرات تبليغاتي رسانه‌اي براي شناخت كالاي مورد نظر خود ندارد.
ايران كد با هدف پوشش عناصر مختلف زنجيره تأمين مي‌خواهد علاوه بر شناخت ظرفيت‌هاي توليدي و توزيعي كشور بستر مناسبي را براي تعامل داد و ستد اطلاعاتي عرضه‌كنندگان و مصرف‌كنندگان و كليه متوليان زنجيره صنعت و تجارت حاصل نمايد. بنابراين اجراي اين مصوبه دولت كه حاصل دسترنج و تلاش عزيزاني از ايران اسلامي است مي‌تواند به توليد كننده مسيري را به عرضه و نمايش توانمندي خود (محصولات) و به مصرف‌كننده بستري براي بررسي، مقايسه، تحليل و انتخاب كالاي مورد نظر خود ارايه دهد. ايران كد با هدف ايجاد زبان مشترك در زنجيره تأمين وارد گرديده است و براي اين مهم به حياتي‌ترين عنصر اين زنجيره تمركز دارد. كالا به عنوان كانون فعاليتهاي لجستيكي در ايران كد صاحب شخصيت و اعتبار گشته و همانند تمامي ما ايرانيان صاحب كد ملي خواهد گشت. اختصاص يك كد واحد به هر قلم كالا باعث مي‌گردد اولاً كالا با شخصيت  و اطلاعات اصلي وارد عرصه گشته و هم مصرف‌كننده مطمئن گردد كه كالاي مورد نظر وي هم هماني است كه نياز او را برآورده مي‌نمايد و هم اصلح ترين انتخابي است كه مي‌تواند داشته باشد. ورود به بازار مجازی اطلاعات تجارت و صنعت در بستر فن آوری اطلاعات و فضای اينترنت  فوايد بسياری برای عرضه کننده و مصرف کننده حاصل مينمايد.
ايران كد ابزاري در جهت تحقق آرماني با عنوان مصرف كالاي ايراني بوده و انگيزه صاحبان فكر، فن، حرفه و توان را به حد غائي خود در جهت مشاركت بيشتر برخواهد انگيخت. تسهيلی که با مشارکت صاحبان عرصه های مختلف تجارت و صنعت در مدت نه چندان طولانی مي تواند اثرات مثبت و صرفه جوييهای کلان اقتصادی برای تمامی عناصر درگير حتی مصرف کننده کالا در پی داشته باشد.
                                                                                                         

مجيد كافي

عضو هيات مديره و مدير IT
مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران

ثبت نظر کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

تمامی حقوق وب‌سایت اطلاع‌رسانی ایران‌کد برای مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران محفوظ است. _JDF_Num1_JDF_Num3_JDF_Num8_JDF_Num8 تا _JDF_Num1_JDF_Num3_JDF_Num9_JDF_Num2©

Copyright All Rights Reserved. 2009- 2013©