آخرین اخبار
theme

خانه » یادداشت » ایران کد پیش نیاز تجارت الکترونیکی

ایران کد پیش نیاز تجارت الکترونیکی

در سالیان اخیر و همزمان با پیشرفت های فزاینده تکنولوژی ‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی ، بسیاری از تعاملات در دنیای واقعی به جهان مجازی انتقال یافته است. فشردگی زمان و مکان به عنوان اصلی‌ترین ویژگی این تکنولوژی‌ها، بسیاری از محدودیت های جغرافیایی و زمانی را از میان برداشته است و عباراتی مانند پول الكترونيكي، ارتباطات الكترونيكي، دولت الکترونیکي و مفاهیمی مشابه آن ناشی از نقش روزافزون تکنولوژی‌های ارتباطی در زندگی روزمره است. یکی از کنش هايي که تکنولوژی های نوین ارتباطی باعث رواج آن شده تجارت الکترونیکي است. امروزه تجارت الكترونيكي به شكل چشمگيري در سطح جهان توسعه يافته و بدنه تجارت جهاني را پوشش داده است. در اين شرايط و با در دستور كار قرار گرفتن عضويت ايران درWTO،  ورود تجارت الكترونيكي به ايران امري اجتناب‌ناپذير مي‌باشد.
بسترها و ابزارهاي تجارت همواره در حال تحول و دگرگوني است تا دسترسي به منابع را آسان كند و تجارت الكترونيكي يكي از پيامدهاي طبيعي فناوري‌هاي مدرن و از نتايج توسعه ارتباطات است. هدف اصلي تجارت الكترونيكي، نزديك ‌كردن توليدكننده به مصرف‌كننده و كم ‌كردن حجم و گستره زنجيره‌هاي تأمين است. زنجيره تأمين مسيري است كه مصرف‌كننده را به توليدكننده يا توليدكننده را به توليدكنندگان ديگر متصل مي‌كند و محصول براي رسيدن به دست مصرف‌كننده نهايي بايد آن را بپيمايد. در اين تبادل هر عرضه‌كننده‌ مي‌خواهد اطلاعات كامل كالاي خود را با كم‌ترين هزينه به بيشترين تعداد مصرف‌كنندگان و دركوتاه‌ترين زمان منتقل نمايد و مساله به روز بودن اطلاعات عرضه شده به مشتريان نيز دغدغه ديگري است. هر مصرف‌كننده‌ كالا نيز مي‌خواهد اطلاعات كامل عرضه‌كنندگان موجود را با كم‌ترين هزينه و در كوتاه‌ترين زمان، شناسايي و با هم مقايسه نمايد. براي دولت نيز آگاهي از وضعيت بازار از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا دولت به عنوان بدنه حاكميتي و سياست‌گذار در عرصه تجارت، مسئوليت بهبود روابط تجاري كشور را از طريق كاهش شكاف ميان عرضه‌كنندگان و مصرف‌كنندگان بر عهده دارد.
در اين راستا احساس نياز به بستر استانداردي براي عرضه و تقاضاي اطلاعات محصولات به طور جدي احساس مي شود و ايران كد اين بستر را فراهم مي‌آورد. نظام ملي طبقه بندي و خدمات شناسه كالا كه به اختصار ايران كد ناميده مي شود مي‌خواهد حلقه واسط بين توليد و مصرف كشور را تعريف و تمامي عناصر مرتبط را از منافع خود بهره مند نمايد. ايران كد نظامي است كه اطلاعات پايه زنجيره تامين در حوزه كالاها و خدمات را تحت كنترل درآورده و با استفاده از رويه‌ها، استانداردها و به ويژه ابزار خبره طبقه‌بندي و كدگذاري كالاها و خدمات، زبان مشترك و مفاهيم همساني در سطح ملي ايجاد كرده و كليه اطلاعات اعتباري كالاها و خدمات از قبيل مراجع عرضه‌كننده، مشخصات فني، استانداردهاي ملي و بين‌المللي و … را ثبت، ذخيره، ساماندهي و توزيع مي‌نمايد.
اجراي اين مصوبه دولت مي‌تواند به توليد كننده، مسيري را براي عرضه و نمايش توانمندي خود (محصولات) و به مصرف‌كننده بستري براي بررسي، مقايسه، تحليل و انتخاب كالاي مورد نظر خود ارايه دهد. اگر اين بستر كه از سوي دولت فراهم شده است، مورد استقبال تمامي فعالان عرصه تجارت در سطح كشور قرار گيرد، اثرات چشمگيري از رونق تجاري را براي عرضه‌كنندگان به دنبال خواهد داشت. ايران كد اطلاعات پايه كالا را در سطح زنجيره‌هاي تأمين به اشتراك مي‌گذارد و اين امر موجب كاهش هزينه‌هاي توليد و تبادل كالا مي‌شود. همچنين ايران كد يكي از بسترهاي لازم براي مبارزه با قاچاق كالا و بستري لازم براي رونق تجارت الكترونيكي يعني استاندارد‌هاي معرفي محصولات را فراهم‌ مي‌آورد و اين مزايا در پيوستن به عرصه‌هاي جهاني تجارت موثر است.
علاوه  بر الزام گسترش ايران كد ، عوامل ديگري نيز جهت موفقيت و رشد و توسعه تجارت الكترونيكي در ايران الزامي است، از جمله: وجود سيستم بانكي الكترونيكي، تأمين امنيت اطلاعات، تعريف حقوق فردي در ارتباط با محرمانه بودن اطلاعات شخصي، توسعه فناوري‌هاي عام همچون مهندسي ارتباطات و مهندسي نرم‌افزار از لحاظ دانش فني مورد نياز براي پشتيباني تجارت الكترونيكي، وجود بستري قانوني جهت اجراي تجارت الكترونيكي و … اما يكي از مهمترين اين عوامل فرهنگ سازي است و يكي از معضلات فرهنگي كشور،‌ عدم توجه ارزشي به وقت است.‌ تا زماني كه زمان به عنوان مقوله‌اي با ارزش تلقي نشود ناگزير پديده‌هايي نيز كه باعث صرفه جويي آن مي‌شوند، ناديده شمرده خواهند شد. پايين بودن سطح آگاهي مردم نسبت به فناوري اطلاعات در كشور مانع مهمي بر سر رشد پديده هاي فناوري‌ جديد بشمار مي آيد و رفع اين مشكل نيازمند آموزش مصرف‌كنندگان در زمينه نحوه استفاده از  اينترنت‌‌، رايانه و فرهنگ سازي مناسب توسط دستگاههاي زيربط در جامعه در جهت توسعه آگاهي عمومي از مباحث فناوري اطلاعات است. هرچند زيرساخت‌هاي ارتباطي و شبكه اي مانند اينترنت در ايران با هزينه‌هاي ريالي و زماني زيادي به نتيجه مي رسند و پهناي باند اينترنتي و دسترسي آسان و سريع به اينترنت در ايران به آساني مهيا نيست، اما با وجود چنين مسائلي، توسعه فناوري اطلاعات امري اجتناب‌ناپذير در چرخه ارتباطات مدرن است و با توسعه دانش عمومي و تخصصي و ايجاد روش‌هاي بهينه و ايمن‌سازي ساختارها، مي توان مشكلات را كاهش داد و برطرف ساخت.
بهره‌گيري خردمندانه از فن‌آوري تجارت الكترونيكي مي‌تواند ما را در بهبود كارايي تجاري و حضور فعالتر در عرصه تجارت جهاني ياري داده و به تقويت جايگاه كشور در بازارهاي منطقه‌اي و جهاني كمك كند. با وجود چنين شرايطي و با چنين چشم‌اندازي از آينده تجارت الكترونيكي ، بهبود و تسريع توسعه تجارت الكترونيكي نيازمند عزمي ملي جهت اصلاح ساختار و حذف موانع محيطي است. اگر عزم ملي پشتيبان فناوري هاي جديد باشد به موانع دولتي نيازي نخواهد بود و عضويت توليد كنندگان و توزيع كنندگان در سيستم هايي همچون ايران كد تنها نيازمند فرهنگ سازي درست وزمينه سازي هاي لازم خواهد بود.
اميد مي‌رود با گسترش سيستم ايران كد، توانمندسازي زيرساخت‌هاي فني و مخابراتي كشور، بستر سازي مناسب در زمينه امنيت تبادلات داده‌هاي شخصي و محرمانه، ايجاد نظام بانكداري الكترونيكي نوين در سيستم بانكي كشور، ايجاد دفاتر خدماتي ويژه براي ارائه خدمات صدور امضاي الكترونيكي در كشور و پشتيباني از شركتهاي تجاري فعال در زمينه تجارت الكترونيكي و سامان‌دهي بهينه سيستم پست مرسولات، بستري ترغيب‌كننده و جذاب براي استفاده عمومي و گامي موثر در تحقق تجارت الكترونيكي در كشور عزيزمان ايجاد شود.
 

نظرات کاربران

تعداد نظرات 0

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق