آخرین اخبار
theme

خانه » گزارش » يازدهمين همايش نمايندگان ايران‌كد «هم انديشي»

يازدهمين همايش نمايندگان ايران‌كد «هم انديشي»

يازدهمين همايش نمايندگان ايران‌كد با عنوان هم‌انديشي در دو نوبت صبح با محوريت – استفاده از ايران كد در بنگاه‌های اقتصادي- و نوبت عصر – در نشستي با نمایندگی‌ها پيرامون بحث‌های جاري در حوزه ايران‌كد- در سالن اجتماعات مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات آغاز شد.

مهندس احمد غلامزاده، مديرعامل مركز ملي شماره‌گذاري کالا و خدمات ايران با اشاره به موضوعات مورد بررسي در اين جلسه و با اعلام خبر راه اندازي بخش خدمات ايران‌كد در سال جاري جلسه را به دكتر فرهاد كافي مدير پژوهش ايران‌كد سپرد.
كافي در ابتدا حضور مديراني از نظام صنفي رايانه و شركت‌هاي كه از استانداردهاي ايران‌كد استفاده كرده بودند علاوه بر نمايندگان را تفاوت اين نشست از حيث مخاطب خواند.
مدير پژوهش ايران‌‌كد، اين نظام را در جامعه پذيرفته شده و نشان قوت گرفتن آن را عضويت 40 هزار شركت و توليد 700 هزار كد ملي دانست.
كافي موضوع به‌کارگیری از استانداردهاي ايران‌كد و اهميت استفاده از كدهاي ملي را از موضوعات اين جلسه و بحث استفاده از كدگذاري به منظور كاهش تنوع اقلام را مهم‌ترین آن‌ها خواند.
وي افزود: تغيير نگاه ايران‌كد در اين نشست از نگاه انتقال دانش به نگاه هم انديشي آغازي است بر نقد مطالب پژوهشي و رسيدن به انتقال دانش در سطح همايش ملي. همچنين قصد داريم تجربه‌هاي عملي را مدون و به دانش روز تبديل كنيم و انتظار مي‌رود در اين جلسه به اين سوالات پاسخ داده شود.
استفاده از ايران كد در سطح ملي به چه معناست؟ در سطح شركت به چه معناست؟ رابطه ميان کد ملی و كد شركتي چيست؟ مزاياي ايجاد تناظر در شرکت‌ها با ايران‌كد؟ و . . . .
در ادامه كافي اولين ارائه خود را با موضوع تبيين ارتباط كاتالوگ شركتي این‌گونه آغاز كرد: كاتالوگ شركتي بر اساس استاندارهاي ايران‌كد درون بنگاه‌ها شكل گرفته است زيرا استفاده از يك كد ملي براي دو محصول همسان با برندهاي متفاوت در بنگاه‌ها امكان پذير نيست. براي ايجاد تناظر ميان كدهاي شركتي و كد ملي از كد رهگيري كه بر اساس كد ملي همراه با 4 رقم اختصاصي الگوي وصف مطابق با نيازهاي آن شركت استفاده می‌كنند. همچنين تحقق زبان مشترك ميان بخش‌های مختلف و كدهاي ملي دقيق و غني و متناظر با شرکت‌ها به منظور كاهش هزينه خريد، حمل و نقل، انبارداري و . . . از دستاوردهاي اين طرح است. براي دست‌یابی به اين هدف نيازمند تغييراتي در واحدهاي تأمین و تداركات سنتي دستگاه‌ها و تبديل آن‌ها به بخشي مدرن با زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري هستيم. نهایتاً می‌توان گفت کد ملی دقيق و غني همراه با كد شركتي دقيق و غني، افزايش بهره‌وري بنگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت.
با پايان اولين ارائه مدير پژوهش ايران‌كد دكتر حميدرضاعسكرپور ارائه خود را با سرفصل‌هاي ارتباط كدينگ با كاهش تنوع اقلام، رويكردهاي مختلف به موضوع كاهش تنوع اقلام، مفهوم اشتراك قطعات در توليد، رفتار شاخص‌هاي تحت تأثیر اين كاهش آغاز كرد.
وي در بحث ارتباط كدينگ با كاهش تنوع اقلام به استراتژي رقابتي و مزيت‌هاي آن مانند سرعت نوآوري، تغييرات تكنولوژي و انتظار مشتري اشاره كرده و افزود: اثرات توسعه بر بنگاه‌ها هزينه بر و زمان‌بر است كه توسط يك سكوي مشترك يا مديريت منابع مشترك می‌توان راهبردي براي تنوع محصول ارائه كرد.
عسكرپور كدينگ را ساده‌ترين ابزار براي بهبود زنجيره تأمین دانسته و شاخص‌‌هاي اين بهبود را عملكرد بنگاه‌ها و مدل‌های تئوريك آن‌ها بيان كرد.
اين كارشناس پژوهش در ادامه موضوع اطلاعات و اثر بخشي آن در صنعت را مورد بحث قرار داد. 
در ارائه مهندس محمد بلبلي كارشناس پژوهش مركز يك مدل زماني براي بررسي نقش به اشتراك گذاري مولفه‌ها مورد بررسي قرار گرفت. بر اين اساس كه زمان‌هاي تاثيرگذار در طول زنجيره تامين كه بر اثر معماري محصول تغيير مي‌يابند معرفي شد. سپس ضمن شرح تصميم‌سازي در خصوص انتخاب بهترين تركيب مولفه‌هاي قابل اشتراك در محصولات، اثر زماني راهبرد مشترك‌سازي و ميزان صرفه جويي هاي ناشي از آن به عنوان يكي از معيار هاي كليدي عملكرد در زنجيره تامين را مورد ارزيابي و تحليل قرار داده و در نهايت با يك نمونه كاربردي در صنايع خودرو ادعا مورد بحث به چالش كشيده شد.
وي نتيجه‌گيري كرد: برقراري تعادل بين مشترك سازي و متمايز سازي مولفه هاي موضوعي چالشزا است. چراكه با مشترك سازي، سطحي از كاركردهاي مورد انتظار براي هر مولفه خاص به جهت پوشش كاركردهاي جمعي كاسته مي‌شود كه اين امر به نوبه خود افزايش زمان و متعاقبا هزينه ها را در بر دارد، لذا تصميم گيري جهت تعيين سطح قابل قبولي از مشترك سازي در طول زنجيره تامين مطابق مدل پيشنهادي ضرورت مي‌يابد.

نتايج عملي حاصل از پياده‌سازي ايران‌كد در گروه‌هاي صنعتي
ایران کد اجباری در راستای افزایش بهره‌وری عنوان ارائه مهندس سيد عباس متوليا از "گروه بهمن" بود.
وي در ابتدا با معرفي گروه بهمن دلايل لزوم و فوايد اجرای پروژه جامع رديابی و کدينگ در سطح شرکت‌های تابعه اين گروه را برشمرد و همچنين کد ملی را ابزاری مناسب برای شناسایی اقلام و کالاها در گروه بهمن دانست.
متوليا با ارائه خلاصه‌ای از آشفتگي وضعيت شرکت‌ها و مراکز تابعه گروه بهمن قبل از آغاز پروژه جامع و شرح فعالیت‌های انجام پذيرفته در راستای اجرای پروژه از جمله استفاده از كدهاي ملي در انبارها و فاكتورهاي اين گروه، به پروژه جامع رديابی اقلام و محصولات بهمن در سطح جامعه اشاره و گفت: ايران‌کد به عنوان کلیدی در راه گشایش این مشکل نقش خود را به خوبی ایفا كرد و استفاده از آن به عنوان شاه کلید سفارش‌گذاری از طریق پرتال خدمات رسانی گروه بهمن و بانک اطلاعاتی مربوطه، در دستور کار تیم ردیابی و کدینگ گروه بهمن قرار گرفت.
متوليا از در دستور كار قرار دادن استفاده از ديگر مزاياي ايران‌كد همچون استفاده از برچسب رهگيري، استفاده از خدمات معرفي كالا و همچنين استفاده از خدمات کد GS1 به وسیله ارتباط مستقیم با مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خبر داد.
در ادامه مهندس محمود مناني مدير بخش كدينگ "گروه صنعتي انتخاب برتر" به ارائه تجربيات اين گروه از اهداف گروه انتخاب به توسعه زبان مشترك در سطح زنجيره تأمین گروه، ايجاد بستر اطلاعاتي مركزي كالا و محصول و نيز ايجاد زيرساخت نوين شناخت تجهيزات و قطعات تاكيد كرد.
وي در تشريح مزاياي اجراي شدن كدينگ مي‌افزايد: شناسنامه‌دار كردن محصولات، اطلاع‌رساني مناسب براي شركت‌هاي گروه، شناخت قطعات مشترك موجود، نام‌گذاري استاندارد كليه قطعات، كاهش تعداد كدهاي كالا در انبارها، شناخت قطعات قابل جايگزيني، عدم وجود كالاي مشترك با چند نام مختلف، ايجاد كانال ارتباطي توليد و مصرف در سطح ملي، افزايش شانس فروش محصولات به سازمان‌ها، قرار گيري در منبع‌يابي رقابتي شركت‌ها و سازمان‌ها و  . . . از جمله ويژگي‌هاي اين طرح است.
مناني عدم مطابقت سيستم كدينگ ايران‌كد با برخي نرم افزارهاي مورد استفاده در گروه‌ها را از مشكلات موجود برشمرد.
از نظر وي برقراري ارتباط نرم‌افزاري با كليه سيستم‌ها، ایجاد كاتالوگ الكترونيكي كالاها و به‌کارگیری كامل كدها از اهداف آتي و دورنماي كدينگ هستند.

با نمايندگان
نشست نوبت دوم بعد از استراحت مدعوين در ساعت 13:30 با سخنراني آقايان غلامزاده مديرعامل مركز، شادامروز مدير استاندارد و اطلاعات پايه، آرايش مدير امور مشتركين، انوار مدير كنترل عملكرد اطلاعات پايه و باقري مدير فناوري اطلاعات ادامه يافت. موضوعات مورد بررسي در اين پنل تخصصي مروري بر سياست‌هاي مركز در خصوص مديريت توليد كاتالوگ الكترونيكي، موضوع تفاهم‌نامه بين وزارت بازرگاني و موسسه استاندارد، مديريت اطلاعات مشخصات فني در شبكه ايران‌كد، آشنايي با ابزارهاي تعيين شده براي انجام فعاليت‌هاي مذكور، گزارش عملكرد و پيش بيني درآمد از وصول حق اشتراك، چالش‌هاي نمايندگان با مركز در خصوص وصول حق اشتراك و به روزرساني اطلاعات اعضا، نحوه پي‌گيري و نحوه حمايت مركز در خصوص وصول حق اشتراك و به روزرساني اطلاعات اعضا بودند.

شیما عباسی

نظرات کاربران

تعداد نظرات 0

ارسال نظر

مطالب شابه مطلب فوق